Sunday, 27 November , 2022
امروز : یکشنبه, ۶ آذر , ۱۴۰۱ - 1 جماد أول 1444
شناسه خبر : 4605
  پرینتخانه » اخبار, تازه‌ها, تازه‌های شبکه‌های اجتماعی, تصوف, ویژه های خبری تاریخ انتشار : 16 مهر 1401 - 15:27 |

اویسی شاه‌مقصودی؛ طریقت مدرن

درویشی و فقر به سبک اویسی شاه‌مقصودی، قرابت زیادی با جریان‌های معنوی نوپدید در دهه‌های اخیر دارد؛ این شباهت هم در ساختار و هم در ماهیت؛ نمود یافته‌است.
اویسی شاه‌مقصودی؛ طریقت مدرن

فرقه اویسی شاه‌مقصودی را باید از جریان‌های سنتی و قدیمی تصوف دانست که با سلسله‌سازی و رساندن سررشته اقطاب به اویس قرنی و امام علی( علیه‌السلام)، در مقام تاریخ‌سازی و کسب اعتبار برآمده، اما در عین‌حال کوشیده از تغییر و تحولات جهان معاصر نیز عقب نمانده، خود را در ظاهر و عمل با جلوه‌های مدرنیته، هم‌راستا گرداند.

جریان مزبور را می‌توان، یکی از نمونه‌های قابل تأمل در این مسیر ارزیابی کرد که با پوست‌اندازی، اساساً گونه‌ای تازه و متمایز از طریقت و فقر عرضه داشته‌است.

درویشی و فقر به سبک اویسی شاه‌مقصودی، قرابت زیادی با جریان‌های معنوی نوپدید در دهه‌های اخیر دارد؛ این شباهت هم در ساختار و هم در ماهیت؛ نمود یافته‌است. تغییر سبک طریقت در جریان مزبور بیداد می‌کند؛ برپایی کلاس‌های تمرکز به سبک یوگا و تلفیق آن با برخی سنت‌های طریقتی در خانقاه‌های منتسب به فرقه و جذب تمامی اقشار، فارغ از دین و مذهب، شاخصه بارز این تحول است. گرایش به جلوه‌های مدرنیته حتی به سبک معماری( ساختمان و دکوراسیون خانقاه‌ها) و پوشش این فرقه نیز سرایت کرده، به‌گونه‌ای که خبری از مراعات شئونات اسلامی( مانند حجاب و حریم میان دو جنس مخالف) و شرعی نیست.

بنیان اصول فکری اویسی شاه‌مقصودی بر مقولاتی چون: برخورداری از نگاهی فرامذهبی، تأکید بر صلح جهانی، پاسداشت آزادی در ساحات مختلف آن، مسائل حقوق بشری و حوزه‌های مرتبط با آن نیز کاملاً یادآور ارزش‌های متعارف در ایدئولوژی مدرنیته است.

انجمن بین‌المللی تصوف که از سوی ناهید عنقا بنیان نهاده‌شده، مظهر عینیت‌یافته و رسمی گرایش‌های مدرنیته در فرقه شاه‌مقصودی است. انجمن‌های زیرمجموعه این نهاد مانند بنیاد شورای ملی زنان برای زنان، بنیاد پیشرفت زنان مذهبی و انجمن زنان صوفی هم در همین راستا ارزیابی می‌گردند.

طریقت اویسی شاه‌مقصودی را باید از مظاهر کاملاً متحول جریان‌های درویشی قلمداد کرد که شاید استفاده از عنوان تماماً مدرن برای آن مناسب‌تر باشد. به تعبیر بهتر، اگر در جریان‌هایی مانند گنابادی یا اهل‌حق، هنوز طیف سنتی، قاطبه را تشکیل می‌دهند، لیکن در فرقه اخیر شاهد بروز تحولی اساسی هستیم که راهی برای دسته‌بندی مریدان به دو طیف سنتی و مدرن باقی نمی‌گذارد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.